Skapa äventyrsuppdrag
När en elev gör ett äventyrsuppdrag så blandas uppgifterna med en historia som eleven läser eller lyssnar på. För att komma vidare i historian behöver eleven göra klart uppgifterna i uppdraget.
I varje äventyr finns det plats för ett bestämt antal uppgifter. Du väljer vilka uppgifter som ska ingå. För varje uppgift kan du ställa in antal repetitioner, tidsgränser och så vidare, precis som vanligt.
Här visar Marianne hur du gör när du skapar ett äventyrsuppdrag i Nomp Plus, och hur det ser ut för eleven:
Skapa ett äventyrsuppdrag
Så här gör du för att skapa ett äventyrsuppdrag åt en eller flera elever i Nomp Plus:
- Klicka på "Uppdrag" på huvudmenyn längst upp.
- Klicka i kanten av knappen "Skapa uppdrag" för att visa undermenyn.
- Klicka på "Skapa äventyrsuppdrag".
- Välj vilka elever som ska få uppdraget och klicka sedan på fliken "Välj äventyr".
- Välj vilket äventyr du vill använda.
- I tabellen kan du se hur många uppgifter varje äventyr har plats för.
- I tabellen kan du se hur lång varje äventyrstext är, och vad den har för läsbarhetsindex (LIX). (Här kan du läsa mer om LIX.)
- På radmenyn för äventyret kan du välja "Förhandsgranska äventyr" för att läsa hela äventyret. Det är viktigt att göra det första gången du använder äventyret så att du kan se om innehållet passar just dina elever.
- Under "Övriga filter" kan du aktivera filtret "Göm äventyr som eleverna redan gjort" för att bara visa äventyr som de valda eleverna inte slutfört redan.
- Klicka på fliken "Välj uppgifter" och välj vilka uppgifter som ska vara med i uppdraget.
- Du måste välja exakt det antal uppgifter som behövs för det uppdrag du valt.
- Klicka på fliken "Ange inställningar" och ange övriga inställningar för uppdraget.
- Klicka på knappen "Spara uppdrag".
Hur ser det ut för eleven?
Eleven ser inte vilka uppgifter som ingår i ett äventyrsuppdrag. I stället ser det ut ungefär så här:
När eleven klickar på knappen så får eleven se första delen i äventyret:
Eleven kan få texten uppläst genom att använda ljuduppspelaren som ligger överst. När eleven läst eller lyssnat klart klickar hen på knappen längst ner för att fortsätta till den första uppgiften i äventyret.
Därefter kommer det växla mellan text och uppgift tills eleven har gjort klart hela uppdraget.