Motivera dina elever lite extra
Förutom att dela ut uppdrag och utmaningar, har vi några andra tips på hur elever kan bli mer motiverade att jobba på Nomp:
- Du kan använda belöningssymboler strategiskt (de som man får när man gör klart uppdrag). Inte använda alla på en gång utan ta in dem allteftersom, så att de blir mer eftertraktade.
- När en elev samlat många av samma belöningssymbol så visas den dessutom med en animerad effekt. Du kan till exempel ställa in att svårare uppdrag ger ett större antal belöningssymboler så att eleverna snabbare får en snygg effekt på belöningssymbolen.
- En nompixburk med belöning i verkligheten är det många som motiveras av, och det blir roligare om det händer nåt kul när den är fylld.
- Om ni använder Nomp på lektionstid kan du ta upp en realtidsbild av nompixburken på en skärm så eleverna kan se medan de jobbar hur den fylls på.
- Under en lektion kan du starta en "rusch" där dina elever under 20 minuter får dubbelt så många nompix som vanligt. Här kan du läsa mer om detta.
- Många elever blir väldigt motiverade av att hitta och låsa upp spelen, så det är en stor motivation för dem. Å andra sidan kan det för andra elever skapa mycket frustration och du kan inte påverka det som lärare.
- Ett diplom i slutet av terminen kan vara en kul grej!
- Du kan också ställa olika uppdragsbonus på dina uppdrag om du vill att eleverna ska få olika mycket erfarenhetspoäng när de gör klart uppdragen. Det ställer du in i de avancerade inställningarna på uppdraget.
- Om dina elever gillar berättelser kan du använda äventyrsuppdrag ibland, som extra motivation. Du kan läsa mer om dem här.