Anpassa Nomp för elever
En elev har möjlighet att ändra vissa saker i Nomp, så att det fungerar bättre för eleven. Om du som lärare har Nomp Plus så kan du göra ytterligare anpassningar av Nomp för dina elever.
Dina inställningar för eleven
I Nomp Plus kan du ställa in att en elev ska kunna få Nomp-frågorna maskin-översatta till ett annat språk, eller att eleven ska få extra tid på dina uppdrag och utmaningar.
Språkstöd
Om du har elever som behöver få Nomp-uppgifterna på något annat språk än svenska eller engelska så kan du ställa in så att eleven har möjlighet att få frågorna i Nomp maskin-översatta. Det finns stöd för 39 olika språk just nu.
Så här ställer du in att en elev ska ha tillgång till språkstöd:
-
Gå till "Elever" och klicka på "Ändra" på radmenyn på elevens rad.
-
Välj önskat språk i rutan "Språkstöd". Du kan också ställa in vilket språk Nomp ska vara på.
Om du har ställt in på en elev att eleven ska ha tillgång till språkstöd så visas det med en glob-symbol i elevlistan.
Extra tid
Om du ger dina elever uppdrag och utmaningar från Nomp Plus, och ibland gör sådana som är på tid, så kan du ställa in så att en elev alltid får extra tid.
Så här ställer du in att en elev ska få extra tid på uppdrag och utmaningar:
-
Gå till "Elever" och klicka på "Ändra" på radmenyn på elevens rad.
-
Skriv in ett värde i rutan "Extra tid (i procent)". Värdet anger hur mycket extra tid eleven ska få, i procent. Så om du till exempel vill att eleven ska få dubbelt så mycket tid ska du skriva 100. Klicka sedan på "Spara".
I elevlistan ser du enkelt vilka elever som får extra tid:
Den här inställningen påverkar bara uppdrag och utmaningar från dig, men inte Nomp-utmaningarna längst ner på varje nivå, och inte heller uppdrag och utmaningar som eleven får från någon annan lärare eller förälder.
Elevens egna inställningar
Här finns elevens egna inställningar i Nomp:
Saker eleven kan ställa in där är bland annat:
- Ordningen på skärmtangentbordet. Det går att få skärmtangentbordet att visa siffrorna som på en telefon (med siffrorna 1, 2 och 3 högst upp), i stället som på en miniräknare (med siffrorna 7, 8 och 9 högst upp).
- Att skärmtangentbordet ska visas till vänster i stället för till höger. Då slipper man skymma uppgiften med handen om man använder vänster hand.
- Att eleven slipper se i slutet av uppgiften hur lång tid det tog, och vad rekordtiden är. Då behöver man inte bli stressad av det.
- Att tidmätaren inte ska röra sig, eller inte visas alls, när det är uppgifter som är på tid. Den kan också vara stressande. Prova gärna "stilla tidmätare" i första hand och se om det räcker.
- Hastigheten på talsyntesen går att ställa in till "långsammare" om man använder talsyntes men tycker det går för snabbt.