Nu kan det gå mycket snabbare att få medaljer på uppgifterna på Nomp!
Det fungerar ungefär som förut: Varje gång du gör en uppgift kommer du ett steg närmare nästa medalj.
Men om du dessutom klarar uppgiften helt utan fel så kommer du hoppa ytterligare tre steg närmare!
Första gången du gör en uppgift får du bronsmedalj som vanligt. Om du dessutom inte gjorde några fel så kommer du
direkt vara bara ett steg ifrån silvermedaljen. Gör du uppgiften felfritt ännu en gång, så får du silvermedalj och
hamnar bara två steg ifrån guldmedaljen. Om du klarar uppgiften helt utan fel en tredje gång så får du guldmedalj!
Det går alltså att få guldmedalj efter bara tre repetitioner om du inte gör några fel.
Om du gör ett eller flera fel per repetition så kommer det precis som tidigare ta tio repetitioner för att få guldmedalj.
Snart kommer vi påbörja ett antal förändringar av belöningssystemen på Nomp. Det gäller bland annat medaljer, nompix
och belöningssymboler. Målet är att göra dessa delar både roligare och mer begripliga.
Vi kommer till exempel göra det möjligt att få guldmedalj på uppgifter mycket snabbare!
Nompix används i dag både för att låsa upp spel och för att nå högre nivåer i nompis-rummet. Nompix kommer i
fortsättningen bara användas för att låsa upp spel.
För att komma upp i nivå i rummet kommer en ny erfarenhetspoäng (EP) att användas i stället. Man kommer samla EP på
samma sätt som man samlar nompix.
Alla elever kommer ha kvar befintliga medaljer, nivåer i nompis-rummet, nompix och upplåsta spel.
Vi har också ett par andra saker på gång inom det här området, men det återkommer vi till senare!
Nu finns det mejlkurser som du kan anmäla dig till om du vill lära dig om Nomp Plus!
Kurserna kommer som dagliga mejl som du kan gå igenom i egen takt när det passar dig.
Det kostar ingenting!
Den första kursen, "Kom igång med Nomp Plus", är tänkt för de som inte har använt Nomp Plus förut. Den går igenom grunderna, bland annat
hur du kopplar dig mot elever och hur du skapar uppdrag och utmaningar.
Kursen "Mer om Nomp Plus" är en fortsättningskurs, där vi går igenom bland annat grupper, kontaktpersoner och mallar.
Utöver detta finns det två fördjupningskurser: en om uppdrag och en om utmaningar.
Här får eleven hjälp med att använda balansmetoden för att lösa ekvationen. Eleven bestämmer vad som ska göras,
och så utförs det automatiskt på båda sidorna av ekvationen.
Eleven kan också växla sidor, kombinera termer eller utveckla parenteser med en knapptryckning.
Om du har valt en uppgift som har valbart metodstöd för ekvationslösning, så kan du välja mellan
"Ekvationslösning med stöd" och "Ekvationslösning i steg" under "Tillval" när du konfigurerar uppgiften.
Om du har valt en uppgift som har valbart metodstöd för ekvationslösning, så kan du välja mellan
"Ekvationslösning med stöd" och "Ekvationslösning i steg" under "Tillval" när du lägger till frågor.
Tack till alla er som använt Nomp under 2022! Vi är glada och tacksamma för att det är så många som har nytta och glädje
av Nomp och Nomp Plus.
Även under detta år har vi jobbat på för att göra Nomp och Nomp Plus bättre och roligare att använda.
I början av året blev det möjligt att skapa mallar för enklare återanvändning av uppdrag och
utmaningar. Mallar är ett enkelt sätt att organisera material som man vill använda igen, och det går att använda sina
kollegors mallar också.
Vi lade också äntligen till blockprogrammering på Nomp, vilket hade varit väldigt
efterfrågat. Under året har över 15000 elever fått uppdrag med programmering på Nomp!
Vi har stuvat om och förbättrat många befintliga uppgifter och nivåer på Nomp.
Många uppgifter fick en ändrad längd,
så att de fick 2 eller 5 frågor i stället för 10. Vissa uppgifter delades upp
i två eller tre mer riktade uppgifter.
Många uppgifter flyttade till andra nivåer, och det tillkom 16 nya nivåer i och med detta.
En del uppgifter fick ett förbättrat innehåll.
Höstens största nyhet var Nomp Äventyr, en ny sorts uppdrag där uppgifterna blandas
med en berättelse som eleven läser eller lyssnar på. Det är redan över 3000 elever som fått prova på äventyrsuppdrag.
Det mest populära äventyrsuppdraget hittills är "Batterijakten".
Senare under hösten gjorde vi det möjligt att få frågorna i Nomp maskin-översatta om
läraren ställer in detta på en elev. Det finns över 30 olika språk att välja mellan, och nästan alla har även stöd för
uppläsning.
Utöver detta har vi bland annat gjort följande under 2022:
En ny hjälpfunktion i Nomp.
Uppfräschning av utseendet i elev-Nomp.
Bättre visning av elevers felsvar på uppdrag.
Årskursfilter och ändrade delområden i Nomp Plus.
Flexiblare filter i Nomp Plus.
89 helt nya uppgifter!
Eleven kan se sitt eget utmaningsresultat i efterhand.
Möjlighet att skapa träningsuppdrag för färdiga utmaningar.
Funktion för att synka en grupp från en kollega.
Fem nya Diamant-diagnoser samt AS-diagnoserna utan uppställning.
Lättare sätt att skapa egna utmaningar med hjälp av smart urval och auto-fyll.
Ändrat sätt att koppla sig mot befintlig elev med hjälp av mentorkod.
Intjänade nompix visas uppe till höger.
Ny nivå-väljare i elev-Nomp.
En hel massa mindre förbättringar av Nomp Plus!
Hoppas att ni alla får en underbar jul och ett riktigt gott nytt 2023!
När du skapar uppdrag och utmaningar i Nomp Plus kan du ofta välja att eleverna ska svara med
uppställning i stället för att bara få se en inmatningsruta.
Nu har allt som handlar om uppställningar i Nomp Plus ändrat namn till "metodstöd". Förutom namnändringen så fungerar
allt precis som förut.
I alla listor av uppgifter finns filtret "Stöd". Här kan du välja att visa uppgifter som har valbart metodstöd
eller valbart bildstöd. För att hitta uppgifter där du kan välja till uppställning, filtrera på "Valbart metodstöd".
När du skapar ett uppdrag gör du inställningar för uppgifterna på flik 3. Där hittar du nu inställningen för
uppställning under "Metodstöd". Där kan du välja mellan "Uppställning med stöd" och "Uppställning, tomt rutnät".
När du skapar frågor till en utmaning kan du också välja till uppställning, om uppgiften stödjer det. Där hittar du
inställningen under "Metodstöd". Där kan du välja mellan "Uppställning med stöd" och "Uppställning, tomt rutnät".
Vi har lagt till kurdiska bland de språk du kan välja som språkstöd till dina elever. Det finns i nuläget dock ingen
talsyntes på kurdiska så talsyntesen är inte tillgänglig om du valt detta.
När du är inloggad i Nomp Plus kan du klicka över till elevdelen genom att klicka på ditt användarnamn uppe till höger
och välja "Gå till Elevdelen".
Tidigare hamnade du då direkt under "Öva matte". Nu kommer du i stället att komma till startsidan för elev-Nomp så att
det ser ut precis som när eleverna loggar in.
Klicka på knappen "Nomp Plus" uppe till höger för att komma tillbaka till Nomp Plus.
Om du har skapat uppdragsmallar så finns det en ny funktion som du kan använda för att hitta uppgifterna som använts i
uppdragsmallen. Du kan klicka på radmenyn för en uppdragsmall och välja "Sätt etiketter på uppgifterna". Sedan
skriver du in etikettens namn.
Sedan kan du skapa ett nytt uppdrag (eller en ny uppdragsmall), och använda filtret "Etiketter" för att ta fram alla
uppgifter med den etiketten.
Nu har du möjlighet att vid behov radera ett utmaningsförsök som en elev har gjort. Detta kan vara användbart i
felsituationer, som till exempel att en elev blivit tilldelad och gjort fel utmaning, eller om en elev loggat in
och gjort en utmaning på en annan elevs användare.
Så här gör du detta:
Klicka på elevens användarnamn under "Elever".
Klicka på under-fliken "Utmaningar".
Klicka på utmaningens namn.
Nu ser du en lista av alla försök eleven gjort på den här utmaningen. Klicka p å tidpunkten för det försök som du vill ta bort.
Klicka på knappen med soptunnan längst upp.
Svara "Ja" på frågan som dyker upp.
Observera att utmaningsförsöket kommer raderas permanent och det går inte att återställa.