Hoppa till huvudinnehåll

Öka eller minska antalet repetitioner för alla uppgifter i ett uppdrag

Nu ser det lite annorlunda ut när du gör inställningar för uppgifterna i ett uppdrag. Det har också tillkommit lite ny funktionalitet i samband med detta.

Öka eller minska antalet repetitioner för alla uppgifter samtidigt

Du kan använda "-"- och "+"-knapparna för att ändra antalet repetitioner för alla uppgifter samtidigt.

Ändra ordning med dra-och-släpp

Du kan ändra ordningen mellan uppgifterna genom att dra dem uppåt eller neråt. Ordningen kommer synas för eleven. Eleven kan dock fortfarande välja vilken uppgift hen vill göra genom att klicka på valfri uppgift i uppdraget.

Nya nivåer och flyttade uppgifter

Nu finns det 16 nya nivåer på Nomp: 1H, 1I, 2E, 2F, 2G, 2H, 3F, 3G, 3H, 3I, 4E, 4F, 4G, 4H, 5E, och 5F.

Totalt finns det nu alltså 59 nivåer på Nomp.

Väldigt många uppgifter har flyttats till en annan nivå än tidigare, men medaljerna som du har samlat följer med uppgiften till dess nya nivå.

Med 16 nya nivåer finns det alltså 16 nya nivå-utmaningar att ta pokal på!

Frågor och svar om nya nivåer

Vi har fått en del frågor angående den kommande omstuvningen bland nivåerna på Nomp. Många uppgifter kommer ju att flyttas till andra nivåer än där de ligger nu.

Detta påverkar inte uppdrag och utmaningar. Om du skapar ett uppdrag nu, så kommer uppdraget fungera även efter omstuvningen, även om uppgifterna i uppdraget skulle ha bytt nivå. Samma sak gäller utmaningar, och mallar.

Detta påverkar inte länkar direkt till uppgifter. Dessa kommer fortsätta fungera även om uppgiften du länkar till har bytt nivå.

Glad sommar!

Nu är det snart sommarlov, och vi vill tacka er alla för det här läsåret!

Under sommaren kommer vi göra vissa uppdateringar av Nomp men vi kommer inte mejla ut några nyhetsbrev igen förrän någon gång i augusti. Men titta gärna in på Nomp-bloggen om du vill se om vi har gjort några ändringar.

En lite större sak vi kommer göra är att stuva om bland nivåerna på Nomp. Det kommer bli fler nivåer så att det inte behöver vara så många uppgifter i varje nivå. Många uppgifter kommer att flyttas till andra nivåer än där de ligger nu. Dina medaljer och upplåsningar kommer inte påverkas, men det kan hända att till exempel en medalj du hade på nivå 1A kommer synas på 1B i stället.

En del nyheter sparar vi tills i höst!

Hoppas att du får en jättebra sommar!

Hälsningar från Marianne och Stefan på Nomp

Nygammal layout under "Klassrum"

Under "Klassrum" kan du se i realtid vad dina elever håller på med. Nu ser det ut så här igen:

Du kan filtrera per grupp eller söka efter en elev i sökrutan precis som tidigare.

Om du klickar på en elevs ruta så får du fram fler detaljer.

Lättare att se elevers felsvar på uppdrag

När dina elever har gjort sina uppdrag så kan du se vilka fel de gjorde på uppgifterna. Nu ser detta ut så här:

I tabellen listas alla frågor som eleven svarat på inom ramen för uppdraget. För varje fråga kan du se vilken uppgift den hörde till, hur många gånger eleven svarat på frågan, genomsnittlig tid samt genomsnittligt antal fel.

Om du klickar på pilen i slutet av raden så får du se vilka fel eleven gjort på frågan. Du kan använda pilarna för att bläddra mellan elevens olika felsvar.

Här hittar du felsvaren

I uppdragsuppföljningen på fliken "Diagram"

Klicka på en prick i diagrammet och sedan på knappen "Visa frågor".

I uppdragsuppföljningen på fliken "Resultat per elev"

Klicka på radmenyn på en elevs rad och välj "Visa frågor".

Under respektive elev på fliken "Uppdrag"

Klicka på radmenyn på en uppdragets rad och välj "Visa frågor".

Uppfräschningen av elev-Nomp är klar

Nu är uppfräschningen av elev-Nomp klar.

Förutom de grafiska ändringarna har vi lagt till en ny knapp på resultatsidan för uppgifter. Denna visas när du gjort klart en uppgift i ett uppdrag, och har mer kvar av uppdraget att göra. Då kan du enkelt klicka på "Fortsätt" för att fortsätta med uppdraget!

Uppfräschning av elev-Nomp

Snart kommer vi att uppdatera grafiken i elev-Nomp. Själva uppgifternas utseende berörs inte av denna uppdatering, förutom att vi ändrat den svarta textfärgen till en mörkt mörkblå för att texten ska harmonisera bättre med övrig grafik. Ändringen av typsnittsfärgen berör även Nomp Plus.

Vi kommer att skicka ut dessa ändringar under kommande vecka men vi tänker att en del elever kanske behöver en förvarning om detta.

Så här kommer det se ut på en nivå:

"Slutförd uppgift"-dialogen får nya ikoner och tydligare mätare:

Nomputmaningar får en annan ikon än lärarutmaningar:

Även i Nomp Plus byter vi färg på typsnittet till samma som i elev-Nomp och vi byter den röda färgen för fältfel till en trevligare orange:

Uppdelade uppgifter

Några uppgifter som innehöll många typer av frågor, har nu delats upp i flera mindre uppgifter.

En fördel är att om du vill öva på att till exempel skapa diagram, så kan du göra det utan att också gå igenom en massa frågor där du ska läsa av diagram. Eller tvärtom!

Om du har en befintlig medalj eller ett uppdrag som gäller någon av de här uppgifterna så kommer medaljen/uppdraget nu att gälla den första av uppgifterna som den ursprungliga uppgiften är uppdelad i.

Följande uppgifter påverkas av ändringarna:

"Kombinatorik" på nivå 3E

Uppdelad i:

"Proportionalitet med tabeller och diagram" på nivå 5A

Uppdelad i:

"Mäta och rita vinklar" på nivå 6B

Uppdelad i:

"Mera kombinatorik" på nivå 6E

Uppdelad i:

"Stapeldiagram" på nivå 7A

Uppdelad i:

"Stolpdiagram" på nivå 7A

Uppdelad i:

"Cirkeldiagram" på nivå 7C

Uppdelad i:

"Linjediagram inklusive skapa diagram" på nivå 7D

Uppdelad i:

"Histogram, frekvenstabeller och stam-bladdiagram" på nivå 9D

Uppdelad i:

"Lådagram och frekvenstabeller" på nivå 9E

Uppdelad i:

Fokusmarkeringar från resultat på uppdrag

I uppdragsuppföljningen kan du sätta stjärnor på uppgifter för elever baserat på deras individuella resultat.

Nu har du också möjlighet att sätta fokusmarkeringar på uppgifter för de elever som inte får stjärnor.

Kryssa för "Sätt fokusmarkeringar för övriga":

Du ser längst upp hur många fokusmarkeringar som kommer göras.