Om en elev har samlat många av samma belöningssymbol så kommer den nu att visas med en animerad effekt.
Detta ser eleven enklast under "Framsteg" > "Belöningar".
Det finns flera nivåer av effekter, så dina elever kommer att kunna sträva
efter att få inte bara alla belöningssymboler, utan även den ovanligaste stilen på dem. Den första effekten dyker upp
när eleven fått ihop 5 av samma belöningssymbol. Nästa nivå är 15, därefter 30, 50, 75, 100 och slutligen 150.
Här är ett exempel på hur det kan se ut för en elev:
Vi har i samband med detta begränsat antalet belöningssymboler som du kan ställa in på ett uppdrag till 50.
Här är en kul grej att prova med dina elever! Nu kan du som lärare starta en "rusch", där dina elever under 20 minuter
får dubbelt så många nompix som vanligt.
Du kan ställa in att bonusen bara ska gälla för uppdrag och utmaningar, eller
att den bara ska gälla för uppgifter över en viss nivå. Under rusch-tiden så är spel-sidan och nompis-rummet stängda.
När du startar ruschen visas detta för de elever som omfattas.
I fönstret kan eleverna läsa vilka regler som gäller för nompix-bonusen under ruschen.
"Spel" och "Nompis" stängs av i elevens meny. Om eleven är i någon av dessa delar när ruschen startar så skickas
eleven automatiskt till startsidan. När ruschen är slut så öppnas hela menyn igen.
Under tiden ruschen pågår så kan eleven se i överkanten hur lång tid det är kvar.
Om du har en aktiv nompix-burk så kommer eleverna kunna fylla på den mycket snabbare under en rusch! Ett tips är att
visa nompixburken för eleverna under ruschen. Det kan du göra om du går till "Klassrum" > "Nompixburkar" och klickar
på burken i listan.
En av våra användare hörde av sig och påpekade att vissa uppgifter på Nomp är omöjliga att besvara om man är färgblind.
Det gällde specifikt en uppgift med mönster av färger och former, där det var nödvändigt att kunna se skillnad på orange
och grön. Och det är det ju inte alla som kan.
Nu har vi gått igenom och ändrat i nedanstående uppgifter så att alla ska kunna se skillnad på färgerna.
Nu kommer du samla både nompix och erfarenhetspoäng (EP) när du gör uppgifter och utmaningar på Nomp.
Till att börja med har du fått lika många EP som du hade intjänade nompix.
Du kommer oftast få lika många nompix och EP när du gör uppgifter och utmaningar. Men ibland kommer det vara olika
många. Du ser i slutet av varje uppgift eller utmaning hur många EP och nompix du fick.
Nompix används fortfarande för att låsa upp spel. Vi har ändrat tillbaka så att antalet nompix som visas uppe till
höger är hur många nompix du har kvar, inte hur många du tjänat in. Där ser du också vilken nivå du har uppnått.
Du kan klicka där för att se detaljer. Det kan se ut så här:
Här ser du hur många nompix du tjänat totalt och hur många du har kvar. Du ser också din nivå och hur långt det är kvar
till nästa. Här hittar du också ditt användarnamn och knappen för att logga ut.
Ju fler EP du samlar desto högre nivå blir din användare. Den högsta möjliga nivån är 30.
Din nivå styr vad du har tillgång till för figurer, kläder och dekorationer i nompis-rummet.
Om du går upp i nivå när du gör en uppgift eller utmaning så visas det i slutet av uppgiften/utmaningen. När du senare
tittar i nompis-rummet kommer du också se att nivån har ökat.