Hoppa till huvudinnehåll

Handuppräckning och andra förbättringar i "Klassrum"

Handuppräckning

Nu kan du låta dina elever räcka upp handen inifrån Nomp! Du behöver aktivera detta från Nomp Plus för att det ska funka.

Här visar Marianne hur detta funkar:

Så här gör du:

  1. Gå till "Klassrum".
  2. Klicka på knappen "Handuppräckning".

Nu kan dina elever räcka upp handen genom att klicka på handen som visas i överkanten för dem. Det ser ut så här:

När eleven klickat för att räcka upp handen så kommer handen att studsa tills eleven tar ner handen eller du angett att eleven fått hjälp.

När dina elever räcker upp handen kommer du se det från Nomp Plus. I överkanten ser du hur många elever som räckt upp handen.

Klicka på handen för att se kön av elever. Här har du också möjlighet att stänga av eller aktivera handuppräckningen. När en elev fått hjälp kan du klicka bort den ur listan genom att klicka på knappen.

Se elevens fråga

Nu kan du se exakt vilken fråga eleven jobbar med, när du tittar i "Klassrum"! Klicka på en elevs ruta för att se det. Så här kan det se ut:

Se återstående tid

Om eleven gör en uppgift eller utmaning som är på tid, så ser du återstående tid i elevens ruta. Så här ser det ut:

Uppföljning av adaptiv träning på gruppnivå

Nu kan du se elevernas framsteg i den adaptiva träningen på gruppnivå också. Så här hittar du detta:

  1. Klicka på "Grupper" i huvudmenyn för Nomp Plus.
  2. Klicka på önskad grupp i listan (eller på "Alla elever").
  3. Klicka på fliken "Adaptiv träning".

Här får du en översikt över hela gruppens adaptiva träning.

  • I kolumnen "Framsteg" ser du hur långt eleven kommit i materialet.
  • Kolumnen "Tid" visar hur lång tid eleven sammanlagt jobbat med adaptiv träning.
  • Under "Frågor" ser du hur många frågor eleven svarat på.
  • Kolumnen "Senast aktiv" visar när eleven svarade på en fråga senast.

Om du vill se elevernas framsteg med specifika träningar så kan du använda filtret ovanför listan:

Då kan du jämföra elevernas framsteg på en enskild träning. Du kan välja flera träningar i filtret om du vill sammanfatta elevernas framsteg på dessa.

Adaptiv träning på Nomp!

Nu finns det adaptiv träning på Nomp. När en elev använder den adaptiva träningen så anpassar systemet frågorna till elevens nivå. Om eleven svarar rätt på frågorna så kommer hen att få svårare frågor automatiskt.

När eleven jobbar i den adaptiva träningen så kan eleven själv se sin nivå genom en hantel som ökar i vikt allteftersom eleven klarar svårare frågor. På så vis blir eleven motiverad att jobba vidare.

Här visar Marianne hur detta funkar:

Adaptiv träning

Eleven kan hitta den adaptiva träningen under "Adaptiv träning". Här kommer det bara finnas innehåll om eleven har en lärare eller förälder med Nomp Plus! Om eleven har en lärare eller förälder med Nomp Plus så kommer det se ut så här:

Här kan eleven välja mellan tio olika områden att träna på.

När eleven har startat en adaptiv träning ser det ut så här:

Eleven behöver svara rätt på fem frågor, vilket visas nedanför frågan. Om eleven tycker att frågan är alldeles för svår eller för enkel, så kan eleven klicka på någon av knapparna uppe till höger för att hoppa över frågan. Detta räknas inte till de fem rätta svaren som behövs.

Om eleven svarar fel på en fråga så visas detta och eleven klickar på "Nästa" för att gå vidare till nästa fråga. Eleven får alltså bara ett försök att svara rätt på varje fråga.

När eleven samlat ihop fem rätta svar så får eleven nompix!

Om eleven uppnått en ny nivå så får eleven också en tyngre hantel. Hantlarna går från 1 kg till 10 kg. När eleven uppnår en ny hantel så får eleven också erfarenhetspoäng.

När eleven redan uppnått 10 kg så får eleven inte längre vare sig nompix eller erfarenhetspoäng på den träningen.

Uppföljning

När dina elever använt den adaptiva träningen så syns det i "Senaste händelserna" på startsidan i Nomp Plus. Det syns också i "Senaste händelserna" för en specifik elev om du klickat in dig på någon under "Elever".

För att se en sammanfattning av elevens adaptiva träning gör du så här:

  1. Gå till "Elever".
  2. Klicka på användarnamnet för den elev du vill titta på.
  3. Klicka på under-fliken "Adaptiv träning".

Här ser du hur mycket eleven varit aktiv på respektive adaptiva träning.

  • I kolumnen "Framsteg" ser du hur långt eleven kommit i materialet.
  • Kolumnen "Tid" visar hur lång tid eleven sammanlagt jobbat med den träningen.
  • Under "Frågor" ser du hur många frågor eleven svarat på.
  • Kolumnen "Senast aktiv" visar när eleven svarade på en fråga senast.

Klicka på träningens namn för att se detaljer.

Här ser du alla frågor som eleven svarat på i den adaptiva träningen. Du ser elevens svar och om det var rätt eller fel. Du har också möjlighet att filtrera frågorna för att se bara ett visst delområde, årskurs, eller till exempel bara de frågor som eleven svarade fel på.

Samla många av samma belöningssymbol!

Om en elev har samlat många av samma belöningssymbol så kommer den nu att visas med en animerad effekt. Detta ser eleven enklast under "Framsteg" > "Belöningar".

Det finns flera nivåer av effekter, så dina elever kommer att kunna sträva efter att få inte bara alla belöningssymboler, utan även den ovanligaste stilen på dem. Den första effekten dyker upp när eleven fått ihop 5 av samma belöningssymbol. Nästa nivå är 15, därefter 30, 50, 75, 100 och slutligen 150.

Här är ett exempel på hur det kan se ut för en elev:

Vi har i samband med detta begränsat antalet belöningssymboler som du kan ställa in på ett uppdrag till 50.

Här kan du läsa mer om uppdragsbelöningar.

Rusch på Nomp!

Här är en kul grej att prova med dina elever! Nu kan du som lärare starta en "rusch", där dina elever under 20 minuter får dubbelt så många nompix som vanligt.

Du kan ställa in att bonusen bara ska gälla för uppdrag och utmaningar, eller att den bara ska gälla för uppgifter över en viss nivå. Under rusch-tiden så är spel-sidan och nompis-rummet stängda.

Du kan starta en rusch fem gånger per vecka.

Här visar Marianne hur detta funkar:

Starta en rusch

När du vill starta en rusch så gör du det under "Klassrum" i Nomp Plus.

  1. Gå till "Klassrum".
  2. Klicka på knappen "Starta rusch".

  1. Gör de inställningar du önskar.
    • Du kan välja att ruschen bara ska gälla en viss grupp elever.
    • Du kan ställa in att nompix-bonusen bara ska gälla uppgifter över en viss nivå, eller att den bara ska gälla för uppdrag och utmaningar.

  1. Klicka på "Starta rusch"!

Så här ser det ut för eleverna

När du startar ruschen visas detta för de elever som omfattas.

I fönstret kan eleverna läsa vilka regler som gäller för nompix-bonusen under ruschen.

"Spel" och "Nompis" stängs av i elevens meny. Om eleven är i någon av dessa delar när ruschen startar så skickas eleven automatiskt till startsidan. När ruschen är slut så öppnas hela menyn igen.

Under tiden ruschen pågår så kan eleven se i överkanten hur lång tid det är kvar.

Kombinera med en nompix-burk

Om du har en aktiv nompix-burk så kommer eleverna kunna fylla på den mycket snabbare under en rusch! Ett tips är att visa nompixburken för eleverna under ruschen. Det kan du göra om du går till "Klassrum" > "Nompixburkar" och klickar på burken i listan.

11 nya önskeuppgifter

Vi har lagt till 11 nya Nomp-uppgifter, som har önskats av våra användare! Saknar du något på Nomp så mejla gärna oss på info@nomp.se.

Uppgifterna handlar denna gång om:

  • Koordinatsystem
  • Hälften av bråktal
  • Division med bråktal
  • Klocka med kvart i, kvart över och halv
  • Från text till tal

Koordinatsystem

Hälften av bråktal

Division med bråktal

De här uppgifterna passar för att tänka innehållsdivision.

Klocka med kvart i, kvart över och halv

En variant av en uppgift som redan finns för hela klockan, men här är det bara kvart i, kvart över och halv.

Från text till tal

Motsvarande uppgifter finns sedan tidigare för andra talområden.

Färg i uppgifter

En av våra användare hörde av sig och påpekade att vissa uppgifter på Nomp är omöjliga att besvara om man är färgblind. Det gällde specifikt en uppgift med mönster av färger och former, där det var nödvändigt att kunna se skillnad på orange och grön. Och det är det ju inte alla som kan.

Nu har vi gått igenom och ändrat i nedanstående uppgifter så att alla ska kunna se skillnad på färgerna.

Mönster

Här används nu andra färger!

Cirkeldiagram

Här används nu andra färger!

Kombinatorik

Här kan röda och gröna kulor förekomma, men nu kommer de inte att förekomma i samma fråga längre.

Samla nompix och erfarenhetspoäng

Nu kommer du samla både nompix och erfarenhetspoäng (EP) när du gör uppgifter och utmaningar på Nomp.

Till att börja med har du fått lika många EP som du hade intjänade nompix.

Du kommer oftast få lika många nompix och EP när du gör uppgifter och utmaningar. Men ibland kommer det vara olika många. Du ser i slutet av varje uppgift eller utmaning hur många EP och nompix du fick.

Nompix används fortfarande för att låsa upp spel. Vi har ändrat tillbaka så att antalet nompix som visas uppe till höger är hur många nompix du har kvar, inte hur många du tjänat in. Där ser du också vilken nivå du har uppnått. Du kan klicka där för att se detaljer. Det kan se ut så här:

Här ser du hur många nompix du tjänat totalt och hur många du har kvar. Du ser också din nivå och hur långt det är kvar till nästa. Här hittar du också ditt användarnamn och knappen för att logga ut.

Klicka utanför rutan för att stänga den.

Din nivå

Ju fler EP du samlar desto högre nivå blir din användare. Den högsta möjliga nivån är 30.

Din nivå styr vad du har tillgång till för figurer, kläder och dekorationer i nompis-rummet.

Om du går upp i nivå när du gör en uppgift eller utmaning så visas det i slutet av uppgiften/utmaningen. När du senare tittar i nompis-rummet kommer du också se att nivån har ökat.

Får du uppdrag från en lärare eller förälder?

Då kommer du kunna få extra EP när du gör klart dina uppdrag! Om du får det så visas det på uppdragssidan.

Bonusen får du när du gör den sista uppgiften som ingår i uppdraget, så att hela uppdraget blir klart.

Är du en lärare eller förälder med Nomp Plus?

Dina elever/barn kommer få extra erfarenhetspoäng när de gör klart sina uppdrag. Du kan öka eller minska uppdragsbonusen, eller stänga av den helt, genom att ändra i de avancerade inställningarna för uppdraget.

Du kan till exempel öka bonusen till "Hög" för uppdrag som kanske är lite extra svåra och där eleverna kan behöva en extra belöning.