Här finns det frågor där man ska räkna ihop poäng på en poängtavla, och frågor där man ska sätta ut bollar på en interaktiv
poängtavla för att uppnå en viss summa.
Vi hoppas att du och dina elever gillar lösningsytan! Kom ihåg att om du vill att dina elever ska ha
tillgång till lösningsytan så behöver du ställa in det på dina uppdrag och utmaningar.
Nu har vi lagt till stöd för lösningsytan på över 150 uppgifter till.
Saknar du inställningen för lösningsytan på någon uppgift där du skulle vilja ha den?
Mejla gärna till oss i så fall! Som vanligt är mejladressen info@nomp.se.
Det är mindre än en månad kvar till NP för årskurs 3! Nu finns det 6 nya färdiga utmaningar som du kan använda för att utvärdera och träna dina elever i årskurs 3 inför
de nationella proven!
Även dessa utmaningar har tagits fram exklusivt för Nomp av Annika Macklin, prisbelönt speciallärare i matematik.
De nya utmaningarna är:
Öva inför nationella prov åk 3 delprov B (8 frågor)
Öva inför nationella prov åk 3 delprov C (14 frågor)
Öva inför nationella prov åk 3 delprov D (8 frågor)
Öva inför nationella prov åk 3 delprov E (11 frågor)
Öva inför nationella prov åk 3 delprov F (16 frågor)
Öva inför nationella prov åk 3 delprov G (25 frågor)
Nyligen lade vi till en funktion som gör att du kan generera egna varianter av färdiga utmaningar. På så sätt
kan du snabbt och enkelt skapa hur många varianter av NP-utmaningarna som du vill!
Här kan du läsa mer om detta.
Så här kan du använda de färdiga utmaningarna inför NP
Du hittar de nya utmaningarna under "Utmaningar" > "Färdiga utmaningar". Använd innehållsfiltret och/eller årskursfiltret för att hitta dem
snabbare!
Klicka på namnet för den utmaning du vill använda. Du får möjlighet att undersöka innehållet i utmaningen, och när
du är redo klickar du på "Skapa utmaning".
Sedan väljer du vilka elever som ska få utmaningen, och på sista fliken gör du de inställningar du vill ha för utmaningen.
Här kan du läsa mer om färdiga utmaningar och uppföljning av utmaningar:
När dina elever har genomfört utmaningen så kan du enkelt skapa individualiserade uppdrag där varje elev får träna
på just det som hen hade problem med! Här kan du se hur detta går till.
Har du och dina elever provat lösningsytan än?
Om du vill att dina elever ska ha
tillgång till lösningsytan så behöver du ställa in det på dina uppdrag och utmaningar.
Det är inte alla uppgifter där detta finns tillgängligt. Nu har vi lagt till stöd
för lösningsytan på över 140 uppgifter till.
Saknar du inställningen för lösningsytan på någon uppgift där du skulle vilja ha den?
Mejla gärna till oss i så fall! Som vanligt är mejladressen info@nomp.se.
Vi har lagt till 16 nya Nomp-uppgifter som önskats av våra användare. De nya uppgifterna finns på nivåerna från
1C till och med 3C. Saknar du några uppgifter på Nomp? Mejla oss i så fall på info@nomp.se!
Nu kan du låta dina elever skriva och rita in sina lösningar när de gör utmaningar och uppdrag. För utmaningar kan du se
och spela upp elevens redovisningar för att se hur de tänkt.
Lösningsytan finns som ett metodstöd för uppgifter som är lite svårare och kräver anteckningar eller uträkningar i steg.
Du kan välja metodstödet "Lösningsyta" som en inställning när du skapar uppdrag eller utmaningar till dina elever.
Det finns en stor yta där eleven kan rita med penna och skriva med skärmtangentbordet eller med vanligt tangentbord.
Uppe till vänster finns det verktyg för att växla mellan penna, rak linje, sudd eller inmatning med tangentbord.
Det går också att ändra tjocklek på pennan.
Uppe till höger finns det verktyg för att ångra eller göra om, för att börja om, för att zooma och för att förflytta
sig i ytan om den är inzoomad.
Med hjälp av lasso-verktyget kan eleven enkelt ringa in sitt svar i lösningsytan, så överförs det till inmatningsrutan i uppgiften.
Det är inte bara siffror som förs över, utan det kan till exempel vara ett tal med efterföljande enhet, bråktal eller hela uttryck.
Det går också bra att själv skriva in svaret i inmatningsrutan.
När du lägger till frågor i en utmaning kan du välja lösningsytan så här (om uppgiften stöder det):
Om uppgiften kommer visas för eleven med lösningsyta, så står texten "(med lösningsyta)" nedanför frågan. När eleven gör
utmaningen så kommer lösningsytan visas för eleven direkt, och frågan kommer anses vara ofullständigt
besvarad om eleven inte skrivit eller ritat något i den.
Om du ställer in "Varna eleverna vid ofullständigt svar" i de avancerade inställningarna på utmaningen kommer eleverna
att få en påminnelse om att svaren behöver vara fullständiga, vilket inkluderar lösningsytan.
I uppföljningen för utmaningar kan du se vad eleven gjort i lösningsytan på alla ställen där du kan se elevens svar,
som till exempel genom att klicka på en ruta i "Resultat"-fliken.
Du kan spela upp elevens arbete genom att klicka på uppspelningsknappen.
Tänk också på att du kan visa elevens svar i helskärm genom att klicka på helskärmsknappen.
När du gör ett uppdrag kan du ställa in på sista fliken ("Inställningar") att eleverna ska ha tillgång till lösningsytan.
För ett uppdrag behöver eleven inte använda lösningsytan, utan den finns tillgänglig bara som ett stöd. Eleven behöver
klicka på knappen med pennan för att ta fram lösningsytan.
Innehållet i lösningsytan sparas inte för uppdrag, utan bara för utmaningar.
Många uppgifter där det finns möjlighet att välja till extra bildstöd, har också stöd för lösningsyta. På sådana
uppgifter kan du välja att ha både extra bildstöd och lösningsyta.
Alla uppgifter på Nomp rättas automatiskt. För utmaningar får eleverna veta först på slutet vilka frågor de svarat rätt
eller fel på.
Om du av någon anledning vill ändra så att en fråga eleven fick fel på, i stället visas som rätt i uppföljningen
(eller vice versa), så kan du nu göra det.
Den här funktionen finns tillgänglig på alla ställen i uppföljningen där du kan se hur en elev svarat på en fråga
i en utmaning.
Exempelvis kan du klicka på en elevs svar i resultat-fliken och klicka på "Ändra" för att ändra ett fel till ett rätt:
Du kan förstås även ändra ett rätt till ett fel.
När du gör ändringar så ändras även elevens totala antal rätt samt pokal på utmaningsförsöket. Antalet nompix som
eleven fick påverkas inte.
Nu finns det två färdiga utmaningar som du kan använda för att utvärdera och träna dina elever i årskurs 6 inför
delprov B i de nationella proven!
Det är Annika Macklin, prisbelönt speciallärare i matematik, som har analyserat alla frisläppta nationella prov och sedan tagit
fram de här färdiga utmaningarna exklusivt för Nomp.
Annika har använt Nomp Plus länge för att arbeta individanpassat i undervisningen. Hon kontaktade oss på Nomp och undrade om vi inte
kunde lägga till färdiga utmaningar för just de nationella proven tillsammans. Alla typer av uppgifter fanns ju redan på Nomp!
När Annika gick igenom gamla NP så kopplade hon helt enkelt varje fråga i proven till en uppgift på Nomp och sedan använde
hon Nomp för att generera frågor till två utmaningar som vi nu släpper som "färdiga utmaningar" för alla att ta del av.
Varför rekommenderar du lärare att arbeta du med Nomp Plus i undervisningen?
Det är smidigt skapa uppdrag som eleverna även kan göra hemifrån, lätt att fixa läxor på det sättet.
Uppdragen kan du använda som små korta förtest inför ett nytt område och snabbt se vad du behöver fokusera på i din undervisning
med nästa moment/område, utifrån den grupp du har framför dig. Underlättar med andra ord när du ska planera och differentiera din undervisning.
Jag använder även NOMP till att utmana eleverna som ligger långt fram. Då är det lätt att skapa ett extra uppdrag till området
då det finns så många uppgifter att välja på på NOMP.
Finns det något med Nomp som du uppskattar extra mycket?
Det som jag uppskattar mest med NOMP är mängden av uppgifter av samma karaktär och den direkta feedbacken.
Det är ett mycket smidigare sätt att mängdträna med NOMP än i en mattebok. Jag upplever att eleverna gör fler uppgifter när de “blir matade” med nya uppgifter en i taget och slipper momentet att gå tillbaka flera uppgifter och rätta med facit (om de nu ens gör det).
Vad är ditt bästa tips till de som vill förbereda sina elever inför nationella prov?
Det bästa (roligt och givande) jag har gjort med en åk 6 var att göra en hel omgång med gamla NP redan i början av 6:an. Sen gick vi igenom provsvaren och vad de fått poäng på/för. De markerade, i en lista jag gav dem, vilka poäng de missat. Efter det fick de analysera vad för sorts uppgifter de behövde träna på. Hela klassen och jag jobbade sen tillsammans för att ta fram uppgifter som liknade dem i proven, vi hade önskelistor, hjälplärare, inplastade arbetsblad och mikrolektioner. Jag kunde se på gruppnivå vilka kunskaper som behövdes stärkas på bred front (och individuellt) och lägga upp min undervisning efter det.
Så kortfattat: gör förtest, kolla vad gruppen behöver utveckla och planera efter det. Tänk vad som blir mest effektiv träning och ta med eleverna på det, få dem att förstå att de ska jobba med sina “svagheter”. Lägg bort matteboken eller fokusera bara på de kapitel som behandlar nya områden som eleverna inte kan ännu (det märker du på förtest).
Lycka till!
Så här kan du använda de färdiga utmaningarna inför NP
Du hittar de nya utmaningarna under "Utmaningar" > "Färdiga utmaningar". Använd innehållsfiltret för att hitta dem
snabbare!
Just nu finns det två utmaningar att välja på.
Klicka på namnet för den utmaning du vill använda. Du får möjlighet att undersöka innehållet i utmaningen, och när
du är redo klickar du på "Skapa utmaning".
Sedan väljer du vilka elever som ska få utmaningen, och på sista fliken gör du de inställningar du vill ha för utmaningen.
Här kan du läsa mer om färdiga utmaningar och uppföljning av utmaningar:
När dina elever har genomfört utmaningen så kan du enkelt skapa individualiserade uppdrag där varje elev får träna
på just det som hen hade problem med! Här kan du se hur detta går till.
Nyligen lade vi till en funktion som gör att du kan generera egna varianter av färdiga utmaningar. På så sätt
kan du snabbt och enkelt skapa hur många varianter av NP-utmaningarna som du vill!
Här kan du läsa mer om detta.
Det är på gång! Vi håller på och arbetar med färdiga utmaningar för årskurs 3 just nu. När de är klara så kommer vi att
fortsätta med utmaningar för årskurs 9.