Hoppa till huvudinnehåll

Lösningsyta i fler färdiga utmaningar

Nu har vi ändrat i flera av de färdiga utmaningarna som ingår i "Aritmetik och taluppfattning", så att lösningsyta används där det är lämpligt.

Detta påverkar följande färdiga utmaningar:

  • Aritmetik och taluppfattning 3
  • Aritmetik och taluppfattning 4
  • Aritmetik och taluppfattning 5
  • Aritmetik och taluppfattning 6
  • Aritmetik och taluppfattning 7
  • Aritmetik och taluppfattning 8
  • Aritmetik och taluppfattning 9

Träna inför nationella proven för årskurs 9

Nu finns det helt nya färdiga utmaningar som du kan använda för att utvärdera och träna dina elever i årskurs 9 inför de nationella proven!

Även dessa utmaningar har tagits fram exklusivt för Nomp av Annika Macklin, prisbelönt speciallärare i matematik.

De nya utmaningarna är:

  • Öva inför nationella prov åk 9 delprov B (50 frågor)
  • Öva inför nationella prov åk 9 delprov B (alternativ) (50 frågor)

Vill du ha fler varianter av utmaningar för NP?

Om du vill skapa en egen variant av en NP-utmaning så är det både snabbt och enkelt! Här kan du läsa mer om detta.

Så här kan du använda de färdiga utmaningarna inför NP

Du hittar de nya utmaningarna under "Utmaningar" > "Färdiga utmaningar". Använd innehållsfiltret och/eller årskursfiltret för att hitta dem snabbare!

Klicka på namnet för den utmaning du vill använda. Du får möjlighet att undersöka innehållet i utmaningen, och när du är redo klickar du på "Skapa utmaning".

Sedan väljer du vilka elever som ska få utmaningen, och på sista fliken gör du de inställningar du vill ha för utmaningen.

Här kan du läsa mer om färdiga utmaningar och uppföljning av utmaningar:

När dina elever har genomfört utmaningen så kan du enkelt skapa individualiserade uppdrag där varje elev får träna på just det som hen hade problem med! Här kan du se hur detta går till.

Nya inställningar i Nomp Plus

Det finns två nya inställningar i profilen i Nomp Plus. Du hittar profilen genom att klicka på ditt användarnamn uppe till höger och sedan "Min profil".

Förvalt värde för Nompbot (AI-ledtrådar)

Under "Inställningar för uppdrag" > "Förvalda värden" hittar du den nya inställningen "Förvalt värde för Nompbot (AI-ledtrådar)". Om du vill att detta ska vara förkryssat från början i dina uppdrag så ändrar du inställningen till "Tillåt elever att använda Nompbot". Du kan förstås fortfarande stänga av det när du skapar uppdrag.

Begränsa elevers användning av Nompis-rummet

Under "Övrigt" hittar du den nya inställningen "Begränsa elevers användning av Nompis-rummet". Här kan du välja mellan "Eleverna får använda Nompis-rummet när som helst", "Eleverna får använda Nompis-rummet utanför skoltid" och "Eleverna får inte använda Nompis-rummet alls". Inställningarna för vad som räknas som skoltid hittar du längre upp i profilen.

Uppläsning av ledtrådar

Har du provat att låta dina elever få ledtrådar av AI när de gör uppdrag och utmaningar? Nompbot kan hjälpa eleverna att inte köra fast när de till exempel jobbar på egen hand med sina uppdrag.

Nu går det dessutom att få Nompbots ledtrådar upplästa av talsyntesen. Det är bara att klicka på högtalar-knappen ovanför ledtråden!

Uppläsning av ledtrådar

Sammanställning av gruppens resultat från färdiga utmaningar

Använder du de färdiga utmaningarna, som till exempel Diamant-materialet eller bedömingsstödet? Nu kan du få en översikt över dina elevers resultat på dessa.

Här hittar du översikten

Du hittar detta under "Grupper". Klicka på någon av dina grupper i listan, eller på "Alla elever".

Sedan klickar du vidare till fliken "Färdiga utmaningar". Tänk på att du kan behöva ändra tidsperiod uppe till höger för att se dina elevers resultat!

Den kategori av utmaningar som du använt senast visas först. Du kan växla kategori i menyn "Välj kategori".

Översikten går att sortera både på elev-namn och på resultat på respektive utmaning. Det är bara utmaningar som dina elever gjort under tidsperioden som visas. Alla elever visas dock, vare sig de gjort utmaningen eller inte.

Det resultat som visas för varje elev är elevens bästa resultat under tidsperioden.

Färgerna indikerar hur stor andel rätt varje elev haft på respektive utmaning. Ju grönare, desto bättre!

Du kan också exportera översikten till Excel genom att klicka på knappen "Ladda ned som Excelfil".

Tio nya uppgifter på Nomp

Vi har lagt till 10 nya Nomp-uppgifter, denna gång mestadels på de högre nivåerna av Nomp. Saknar du några uppgifter på Nomp? Mejla oss i så fall på info@nomp.se!

Uppgifterna handlar denna gång om:

  • Sannolikhet
  • Proportionalitet
  • Vinklar
  • Tallinje med uttryck
  • Uttryck med negativa tal
  • En del av ett bråk
  • Omvandling av längdmått

Sannolikhet

På bilden visas uppgiften med det nya bildstöd som finns som tillval i Nomp Plus för den här uppgiften.

Proportionalitet

Vinklar

Tallinje med uttryck

Uttryck med negativa tal

En del av ett bråk

Omvandling av längdmått

Ställ in när eleverna får göra olika typer av uppdrag

När du skapar ett uppdrag kan du ställa in vilken typ av uppdrag det är. Det finns fem olika typer: "Läxa", "Lektion", "Inför prov", "Efter prov" och "Extra".

Nu kan du för varje typ ställa in om eleverna ska kunna göra dem bara under skoltid, bara utanför skoltid, eller när som helst.

Du kan själv ställa in vilken tid som räknas som skoltid.

Så här ser det ut för eleven

Eleven ser alla aktiva uppdrag i sin uppdragslista, men om uppdragstypen inte går att starta för närvarande så är uppdraget avstängt. Det kan se ut så här:

Inställning i profilen

Du göra de här inställningarna i din profil i Nomp Plus. Den hittar du genom att klicka på ditt användarnamn uppe till höger och sedan "Min profil".

Inställning när du skapar uppdrag

Du kan också ändra inställningarna för uppdragstyper när du skapar eller ändrar ett uppdrag. När du har valt uppdragstyp för uppdraget kan du klicka här för att ändra inställningarna:

Även när du ändrar inställningarna den här vägen så påverkar de alla befintliga uppdrag.

Lösningsyta i färdiga utmaningar

Nu har vi ändrat i flera av de färdiga utmaningarna som ingår i Diamant-materialet, så att lösningsyta används där det är lämpligt.

Detta påverkar följande färdiga utmaningar:

  • Diamant: AUn4 - Negativa tal
  • Diamant: MAr4 - Areaberäkning
  • Diamant: MAr5 - Enkel begränsningsarea
  • Diamant: MAr6 - Cirkelområdets area
  • Diamant: MAr7 - Begränsningsarea
  • Diamant: MVo4 - Enkel volymberäkning
  • Diamant: MVo5 - Volymberäkning 1
  • Diamant: MVo6 - Volymberäkning 2
  • Diamant: RP4 - Procenträkning
  • Diamant: RP5 - Procent, problemlösning
  • Diamant: RP6 - Förändringsfaktor
  • Diamant: RP7 - Ränta
  • Diamant: SA2 - Kombinatorik
  • Diamant: SA3 - Grundläggande sannolikhet
  • Diamant: SA4 - Experimentell sannolikhet
  • Diamant: SA5 - Sannolikhet
  • Diamant: STl1 - Grundläggande lägesmått
  • Diamant: STl2 - Lägesmått
  • Diamant: TAe1 - Enkla ekvationer
  • Diamant: TAu2 - Uttrycks värde
  • Diamant: TAu3 - Förenkling av uttryck
  • Diamant: AS1 - Skriftlig addition (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS2 - Skriftlig subtraktion (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS3 - Addition och subtraktion, textuppgifter (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS4 - Skriftlig multiplikation (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS5 - Skriftlig division (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS6 - Multiplikation och division, textuppgifter (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS7 - Skriftlig multiplikation, flersiffriga faktorer (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS8 - Skriftlig division, tvåsiffrig nämnare (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS9 - Skriftlig addition och subtraktion, tal i decimalform (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS10 - Skriftlig multiplikation, tal i decimalform (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"
  • Diamant: AS11 - Skriftlig division, tal i decimalform (med lösningsyta) -- var tidigare "utan uppställning"

Ändring av uppgifter med π

Vi har gjort ändringar i de uppgifter där man räknar med π, som till exempel uppgifter där man räknar ut en cirkels area eller volymen av en cylinder. Nu anges det i uppgifterna vilket värde som ska användas som närmevärde för π, och när det är relevant står det även hur man ska avrunda svaret. Vi har också sänkt antalet frågor per repetition i de flesta av de här uppgifterna.