Hoppa till huvudinnehåll

22 nya uppgifter

Vi har lagt till 22 nya Nomp-uppgifter på nivåerna från 1A till och med 8B. Saknar du några uppgifter på Nomp? Mejla oss i så fall på info@nomp.se!

Uppgifterna handlar denna gång om:

  • Vilket tal är gömt?
  • Från text till tal (enkla flervalsuppgifter)
  • Addera 10 till höga tal
  • Multiplikation på båda sidorna av likamed-tecknet
  • Multiplikation och uppskattning
  • Multiplikation och division med tvåsiffriga tal
  • Vilken division?
  • Hitta faktorer
  • Uttryck med med multiplikation och addition/subtraktion
  • Multiplikation och division med decimaltal
  • Minsta gemensamma nämnaren
  • Jämförelser av uttryck med bråktal

Vilket tal är gömt?

Från text till tal (enkla flervalsuppgifter)

Addera 10 till höga tal

Multiplikation på båda sidorna av likamed-tecknet

Multiplikation och uppskattning

Multiplikation och division med tvåsiffriga tal

Vilken division?

Hitta faktorer

Uttryck med med multiplikation och addition/subtraktion

Multiplikation och division med decimaltal

Minsta gemensamma nämnaren

Jämförelser av uttryck med bråktal

Bättre rättning av uppställning i tomt rutnät

Vi har gjort om den automatiska rättningen av uppställning i tomt rutnät från grunden. Nu är rättningen mycket smartare och mer flexibel. Förhoppningsvis kommer detta göra den här metoden mycket trevligare och lättare att använda!

Uppställning i tomt rutnät kan du välja som metodstöd både i uppdrag och utmaningar. Det används också i AS-diagnoserna i Diamant-materialet. Om du haft problem med dessa tidigare så prova gärna igen nu!

Tips: Centrala begrepp i Nomp Plus

För att få ut det mesta av Nomp så är det bra om du förstår vad de olika begreppen i Nomp innebär och hur de hänger ihop.

Uppgifter och frågor

Nomp är helt uppbyggt kring uppgifter. Ett exempel på en uppgift är till exempel "Addition upp till 10 med öppna utsagor".

En uppgift är en algoritm som producerar frågor. En fråga är ett problem som eleven ska lösa, till exempel "5 plus något är lika med 8".

Eftersom en uppgift i Nomp är algoritm-baserad så kan uppgiften generera många olika frågor inom dess område.

Det gör att Nomp innehåller fler frågor än alla andra läromedel. Nomp innehåller alla möjliga frågor för de uppgifter som finns, helt enkelt.

En elev kan öva fritt på alla uppgifter i Nomp.

Uppdrag och utmaningar

Det finns skillnader mellan uppdrag och utmaningar som kan vara bra att känna till.

Uppdrag

Lärare kan dela ut arbete till eleverna med uppdrag. Ett uppdrag innehåller ett antal uppgifter.

Eftersom varje uppgift skapar nya frågor automatiskt så innebär det att alla elever får olika frågor när de gör uppdraget och om de gör flera repetitioner så är frågorna olika varje gång.

En uppgift genererar ett visst antal frågor per repetition. Det framgår i Nomp Plus hur många frågor det är för varje uppgift.

Utmaningar

Lärare kan mäta elevernas kunskaper med en utmaning. En utmaning innehåller alltid en viss uppsättning frågor, som är samma varje gång en elev genomför utmaningen.

Det finns också färdiga utmaningar i Nomp, som till exempel Bedömningsstödet eller Diamantdiagnoserna.

Lärare kan också skapa egna utmaningar genom att först välja uppgifter, och sedan generera frågor, och därefter ändra ordningen på dessa genom att dra och släppa.

Varje fråga innehåller en referens till den uppgift som skapade den. Det gör att du men en knapptryckning kan skapa träningsuppdrag från en färdig utmaning. Då får eleverna möjlighet att träna på frågor från samma uppgifter som användes för att skapa frågorna i utmaningen.

Kopplingen från frågor till uppgifter gör också att du enkelt kan skapa uppdrag till eleverna på just de utmaningsfrågor som de hade mest problem med.

Anpassa hur frågor ser ut

Lärare kan ställa in hur en fråga ska visas i ett uppdrag eller i en utmaning. Du kan välja till olika bildstöd (kuber, bollmatriser, tallinje) och/eller ställa in olika metodstöd (förifylld uppställning, uppställning med tomt rutnät eller två olika stöd för att lösa ekvationer i steg).

Huvudmannalicens: Uppföljning för fler

Nu kan du som administrerar en huvudmannalicens göra diagnos-uppföljningen tillgänglig för utvalda personer på en skola, som till exempel en rektor eller matematikutvecklare.

Du gör detta genom att tilldela analysbehörighet för en viss licens till personer som är anslutna till den licensen.

Tilldela analysbehörighet

Personen som ska få tillgång till diagnos-uppföljningen måste vara ansluten till en skollicens.

  1. Klicka på licensen i listan av licenser.
  2. Klicka fram radmenyn för läraren.
  3. Klicka på "Tilldela analysbehörighet".

Användare med analysbehörighet

När en användare med analysbehörighet loggar in kommer hen alltid först hamna i Nomp Plus. För att komma till diagnos-uppföljningen behöver hen göra följande:

  1. Klicka på användarnamnet uppe till höger.
  2. Klicka på "Gå till Huvudmannaverktyget".

Begränsad information

I diagrammet per skola kommer användaren se alla skolor, men skolor som hen ej är behörig att se kommer vara anonymiserade.

I tabellen med elevresultat visas bara resultat för skolor som användaren är behörig att se.

I det detaljerade resultatet per skola kan användaren bara se skolor som hen är behörig att se.

25 nya uppgifter

Vi har lagt till 25 nya Nomp-uppgifter på nivåerna från 1A till och med 7A. Saknar du några uppgifter på Nomp? Mejla oss i så fall på info@nomp.se!

Uppgifterna handlar denna gång om:

  • Rationella tal: Skriv ett bråktal
  • Rationella tal: Tom tallinje
  • Rationella tal: Textfrågor
  • Tal: Dra antal till ruta
  • Tal: Vilket tal kommer före
  • Tal: Högst och lägst med decimaltal
  • Addition & subtraktion
  • Addition & subtraktion: Textfrågor
  • Multiplikation & division
  • Enheter

Rationella tal: Skriv ett bråktal

Rationella tal: Tom tallinje

Rationella tal: Textfrågor

Tal: Dra antal till ruta

Tal: Vilket tal kommer före

Tal: Högst och lägst med decimaltal

Addition & subtraktion

Addition & subtraktion: Textfrågor

Multiplikation & division

Enheter

Ställ in typ av uppdrag

Nu kan du ställa in på ett uppdrag vilken typ av uppdrag det är. Det finns fem olika typer: "Läxa", "Lektion", "Inför prov", "Efter prov" och "Extra".

Detta kan du själv ha nytta av i din egen lista av uppdrag, och typerna kan också signalera till dina elever vad tanken är med de uppdrag de fått.

Ställa in uppdragstyp

När du skapar ett uppdrag eller ändrar på ett uppdrag så kan du ange uppdragstyp här:

Om du inte vill använda uppdragstyper så kan du bara låta bli att ställa in typen.

Uppdragstyp i listan av uppdrag

Under "Uppdrag" i Nomp Plus visar en färg-prick vilken typ varje uppdrag har:

Du kan filtrera dina uppdrag per typ också:

Ställa in typ på ett eller flera befintliga uppdrag

Under "Uppdrag" i Nomp Plus kan du markera ett eller flera uppdrag och klicka på "Ändra uppdragstyp" för att sätta uppdragstyp på de markerade uppdragen.

Elevens lista av uppdrag

För eleven ser det ut så här om du har ställt in typ på uppdragen:

Inviduella uppdrag från utmaningsresultat

När du skapar äventyrsuppdrag, fokusuppdrag eller en uppdragsmall så kan du också ställa in uppdragstyp.

Om du skapar individuella uppdrag från utmaningsuppföljningen så kommer uppdragstypen automatiskt att bli "Efter prov".

Uppföljning av diagnoser för huvudmannalicenser nu även per skola

Nu har vi uppdaterat huvudmannalicens-administrationsverktyget igen, så att utmaningsuppföljningen även går att se per skola.

Precis som tidigare börjar du med att välja tidsintervall och utmaning, sedan klickar du på "Skapa rapport":

När resultatet kommit fram kan du klicka på knappen "Visa detaljerat resultat per skola".

Då kommer det här fönstret visas:

Längst upp väljer du vilken skola du vill titta på. Du kan bläddra mellan skolorna med pilarna uppe till höger, eller välja en skola i listan.

Du kan se hur eleverna klarat de olika delområdena i utmaningen, och du kan se resultat per lärare också.

Färdiga utmaningar: Bättre förhandsgranskning och årskursfilter

Vet du att det finns 150 färdiga utmaningar i Nomp Plus, som du kan använda med dina elever? Bland annat finns de flesta av Skolverkets Diamant-diagnoser, och de skriftliga delarna av Skolverkets nationella bedömningsstöd i taluppfattning i årskurs 1–3 som färdiga utmaningar. Det finns också väldigt användbara utmaningar i multiplikation för tabellträning, samt en progression av utmaningar i taluppfattning.

Bättre förhandsgranskning

Nu har det blivit lättare att få en överblick av vad som ingår i en färdig utmaning. Du klickar helt enkelt på namnet på en utmaning under "Utmaningar" > "Färdiga utmaningar". Då kan det se ut så här:

Du ser direkt vilken eller vilka årskurser som utmaningen kan passa för, och vilka delområden som utmaningen berör. I solstrålediagrammet ser du hur stor del av utmaningen som respektive delområde omfattar. Om du håller muspekaren över ett område i diagrammet kan du se exakt hur många frågor som hör till varje delområde.

Skrolla nedåt för att se alla frågor som ingår i utmaningen.

För att använda utmaningen med dina elever klickar du på knappen "Skapa utmaning" längst ner i fönstret.

Årskursfilter

I listan av färdiga utmaningar finns det nu ett årskursfilter så att du lättare kan hitta färdiga utmaningar som passar just dina elever.

Snabbare uppföljning på gruppnivå

Nu har uppföljningen på gruppnivå blivit mycket snabbare! Du hittar denna genom att klicka på namnet på en grupp under "Grupper".

En utförlig beskrivning av grupp-uppföljningen hittar du här: Uppföljning på gruppnivå

Allting fungerar i övrigt precis som tidigare förutom diagrammet längst ner som visar aktivitet över tid. Detta kommer nu alltid innehålla en stapel per dag även om det valda tidsintervallet bara omfattar ett enda datum.

Nytt analysverktyg på Nomp för huvudmannalicenser

Nu finns det nya möjligheter för dig som administrerar en huvudmannalicens! Det är en ny del av huvudmannalicens-administrationsverktyget där du snabbt och enkelt kan följa upp resultat för de färdiga utmaningar som finns i Nomp Plus (Diamant, bedömningstöd osv).

Det går att jämföra resultaten mellan skolenheter och över tid.

Det går också att se elevernas utveckling inom olika delområden från år till år.

Alla med huvudmannalicens för Nomp Plus kommer ha åtkomst till uppföljningen utan extra kostnad det här läsåret.