Hoppa till huvudinnehåll

Det finns flera funktioner i Nomp som syftar till att motivera eleverna att göra uppgifter på Nomp.

Belöningssymboler

På varje uppdrag kan du ställa in vilken belöningssymbol som eleverna ska få när de är klara med uppdraget. Du väljer vilken belöningssymbol det ska vara, och hur många eleven ska få.

Det finns över 130 olika belöningssymboler att välja mellan. Spara gärna på de belöningssymboler som dina elever tycker är särskilt fina, så att de blir mer ännu mer eftertraktade för eleverna.

När en elev samlat många av samma belöningssymbol så visas den dessutom med en animerad effekt. Du kan till exempel ställa in att svårare uppdrag ger ett större antal belöningssymboler så att eleverna snabbare får en snygg effekt på belöningssymbolen.

Nompix och medaljer

Nästan varje gång eleven gör en uppgift eller en utmaning på Nomp så får eleven lite nompix. Som lärare kan du inte påverka hur många nompix eleven får, förutom att det går att begränsa hur många nompix eleven kan få på utmaningar som du skapat.

Eleven får också medaljer på uppgifterna. Eleven får en högre medalj när eleven gjort uppgiften ett visst antal gånger. Här finns det en beskrivning av hur medaljerna funkar.

På vanliga uppgifter får eleven färre nompix ju högre medalj eleven har, så om eleven vill ha många nompix är det bäst att göra många olika uppgifter. Här finns en beskrivning av hur detta funkar.

Erfarenhetspoäng och uppdragsbonus

Eleverna får också erfarenhetspoäng (EP) när de gör uppgifter och utmaningar. Ju fler EP eleven samlar desto högre nivå blir elevens användare. Den högsta möjliga nivån är 30.

I nompis-rummet ("Nompis" i menyn på vänster sida) kan eleven möblera ett rum till sin nompis-figur. Ju högre nivå som eleven uppnått, desto fler saker och figurer finns det att välja mellan.

När dina elever gör klart sina uppdrag får de lite extra EP. Du kan öka eller minska uppdragsbonusen, eller stänga av den helt, genom att ändra i de avancerade inställningarna för uppdraget.

Du kan till exempel öka bonusen till "Hög" för uppdrag som kanske är lite extra svåra och där eleverna kan behöva en extra belöning.

Låsta uppgifter

Vissa uppgifter är låsta tills eleven fått en viss medalj på någon annan uppgift. Det står på rutan för den låsta uppgiften vad som behövs för att låsa upp den. Den andra uppgiften är alltid på samma nivå/sida.

Längst ner på varje nivå/sida finns det en nivå-utmaning. Den är också låst tills eleven fått ett antal medaljer av rätt typ på den nivån.

Nompix-burkar

Om du vill motivera dina elever lite extra så kan du skapa en nompixburk åt eleverna i Nomp Plus! Nompixburken fylls på av alla dina elever gemensamt, eller av alla elever i en viss grupp. Varje gång en av dina elever får nompix, läggs lika många nompix i burken. Eleven själv får precis lika många nompix som vanligt.

När nompixburken är fylld ordnar du själv någon sorts belöning åt eleverna, till exempel film och popcorn. Du kan sätta en lägsta nivå som eleverna ska jobba på för att fylla på nompixburken, och då kan en nompixburk också vara ett sätt att påverka vad eleverna jobbar med på Nomp när de inte håller på med sina uppdrag.

Så här skapar du en nompixburk:

  1. Gå till "Uppdrag" på huvudmenyn och sedan "Nompixburkar".

  2. Klicka på "Skapa nompixburk".

  3. Skriv in ett namn på burken, och hur många nompix eleverna ska samla ihop.

    • Du kan ange att de uppgifter som räknas ska finnas på en viss nivå eller högre.
    • Du kan också ställa in att nompixburken bara ska fyllas på när eleverna jobbar med dina uppdrag eller utmaningar.

  4. Klicka på "Spara".

Om ni använder Nomp på lektionstid kan du ta upp en realtidsbild av nompixburken på en skärm så eleverna kan se medan de jobbar hur den fylls på. Den bilden hittar du under "Klassrum" > "Nompixburkar". Klicka på en nompixburk i listan där så får du se en stor bild av nompixburken som kommer fyllas på när eleverna samlar nompix.

Rusch

I vyn under "Klassrum" kan du starta en "rusch", där dina elever under 20 minuter får dubbelt så många nompix som vanligt. Så här gör du:

  1. Gå till "Klassrum".
  2. Klicka på knappen "Starta rusch".

Du kan ställa in att bonusen bara ska gälla för uppdrag och utmaningar, eller att den bara ska gälla för uppgifter över en viss nivå. Under rusch-tiden så är spel-sidan och nompis-rummet stängda.

Du kan starta en rusch fem gånger per vecka.

Diplom

Du kan skriva ut diplom för dina elever i Nomp Plus. Du kan välja om diplomet ska vara för en viss tidsperiod, eller om det ska representera allt eleven gjort i Nomp. Här kan du se hur du gör detta.

Spel

Varje gång eleven gör klart en uppgift på Nomp finns det en liten chans att eleven hittar ett spel. När eleven har hittat ett spel kan eleven låsa upp det på spel-sidan ("Spel" i menyn på vänster sida). Eleven låser upp spelet genom att betala nompix. Olika spel kan kosta olika många nompix. När spelet är upplåst kan eleven spela det hur många gånger han eller hon vill.

Alla spel på Nomp är relaterade till matematik på något sätt. Som lärare har du alla spel upplåsta från början, så du kan prova dem genom att gå till elevdelen.

Nästa steg

Nästa gång kommer det handla om hur du kan återanvända uppdrag och utmaningar med hjälp av mallar!