Hoppa till huvudinnehåll

Nomp Äventyr

Vissa blir motiverade av att försöka bli bäst. Ha alla rätt, slå sin rekordtid. Klara svårare uppgifter på högre nivåer.

Andra blir motiverade av att samla. Låsa upp allt, få alla medaljer, hitta alla spel.

Sedan finns det de som blir motiverade av att få se hur det går, av att följa ett händelseförlopp. För dem har det inte funnits så mycket att bli motiverad av på Nomp.

Därför har vi nu lagt till en ny sorts uppdrag: äventyrsuppdrag!

Äventyrsuppdrag

När en elev gör ett äventyrsuppdrag så blandas uppgifterna med en berättelse som eleven läser eller lyssnar på. För att komma vidare i berättelsen behöver eleven göra uppgifterna i uppdraget.

För dig som lärare ser ett äventyrsuppdrag ut ungefär som ett vanligt uppdrag. Du väljer vilka uppgifter som ska ingå, och ställer in antal repetitioner, tid och så vidare precis som vanligt. Du ser äventyrsuppdraget i listan av uppdrag och uppföljningen är exakt likadan.

För de elever som blir motiverade av att följa ett narrativ så hoppas vi att detta kan vara en trevlig omväxling från de vanliga uppdragen.

Just nu finns det 12 olika äventyr att välja på till dina äventyrsuppdrag. Vi kommer lägga till fler allteftersom.

Här kan du se hur du skapar ett äventyrsuppdrag.