Utmaningar: Diagnoser på Nomp!
Nu kan du som har Nomp Plus sätta ihop egna utmaningar till dina elever på Nomp!
Om uppdragen är som en läxa som eleverna gör och sedan är klara med, så är en utmaning som en diagnos som eleverna kan få möjlighet att göra flera gånger om du vill. På så sätt kan du jämföra elevernas prestation över tid på ett enkelt sätt.
Du kan använda en utmaning för att göra ett för-test för dina elever, för att kolla vad de kan om olika områden. Du kan se exakt vilka fel eleverna har gjort, och använda resultatet som utgångspunkt för nya uppdrag. Senare kan du låta dem göra samma utmaning igen, och jämföra resultaten.
Utmaningarna skiljer sig mycket både från de vanliga uppdragen, och från de Nomp-utmaningar som finns på varje nivå av Nomp.
Under en utmaning får eleven inte veta om hen svarar fel på en fråga, och det går också att sätta en maximal tid för utmaningen då den automatiskt avslutas.
En utmaning kan innehålla frågor från många olika Nomp-uppgifter. Till skillnad från uppdrag, där frågorna slumpas fram varje gång, så är frågorna på utmaningen samma varje gång man gör den. Du väljer exakt vilka frågor som ska vara med.
Du kan använda en utmaning för att låta eleverna testa sig själva på till exempel multiplikation, och då kan du se deras framsteg över tid både på grupp- och individnivå.
Här kan du läsa mer om utmaningar: