Hoppa till huvudinnehåll

Hur används uppdragen på Nomp?

Hur använder lärare och föräldrar egentligen uppdragen på Nomp?

  • En lärare kan ge ett uppdrag till alla sina elever, eller skapa individuella uppdrag till varje elev. Det vanligaste uppdraget på Nomp är faktiskt individuellt, och gjort för bara en enda elev.
  • Ett uppdrag kan omfatta många Nomp-uppgifter eller bara en enda. Det vanligaste är att ett uppdrag innehåller tre eller fyra olika Nomp-uppgifter, men det är inte ovanligt att uppdrag innehåller många, många fler olika Nomp-uppgifter.
  • Uppgifterna i ett uppdrag kan vara av flera olika typer. Det går bra att blanda både klock-övningar, textfrågor och multiplikation i samma uppdrag. Men det vanligaste är att ett uppdrag innehåller två olika kategorier av uppgifter.
  • Den som skapar uppdraget bestämmer hur lång tid eleverna ska ha på sig att göra uppdraget. Det vanligaste är att eleverna får ungefär en vecka på sig att göra klart det.
  • En uppgift i ett uppdrag ska antingen göras ett visst antal repetitioner, eller klaras av under ett visst antal sekunder. Det vanligaste är att det är ett antal repetitioner som eleven ska göra, oftast fem eller tre repetitioner. Ungefär var sjunde uppdrags-uppgift ska göras på tid.